Céges blog készítés 7+1 szabálya

Írta: internet-marketing.hu

Céges blog készítés 7+1 szabálya

Vállalati blogot szeretnél indítani, vagy fejlesztenéd a már meglévőt?

Cikkünkből megismerheted a legfontosabb alapszabályokat, valamint számos tippet is találsz a blogok hatékony működtetésére vonatkozólag.

 

 

A jól megtervezett, elkészített és fenntartott céges vagy ügyfélszolgálati blog számos előnyt nyújt tulajdonosa számára.
A vállalati blog:

  • Megmutatja céged emberi arcát 
    A cég frontvonalában dolgozó kollégák által működtetett blog vállalatod valódi, emberi arculatát fogja megjeleníteni. A nagyközönség többé már nem csak egy profittermelő gépezetet lát majd az Te cégedben és ez sokkal személyesebb kapcsolatot eredményez.
    A céges blogolás általában csapatmunka.
  • Elkötelezed a vásárlóidat
    A legjobb üzleti blogok lehetőséget adnak az olvasóknak arra, hogy hozzászóljanak a témához. Ez azt mutatja, hogy a céged állja és kezelni is tudja a kritikákat. Ráadásul számos értékes információt is begyűjthetsz, ha figyelemmel végigköveted olvasóid hozzászólásait. Olyan, mintha egy állandó fókuszcsoportot tartanál fent.
    A céges blogolás általában csapatmunka.
  • Ablakot nyit a márkád megismeréséhez
    Míg a legtöbb céges kommunikáció arra törekszik, hogy mindenkinek mindent megmutasson, az Te blogodnak meglehet az egyedi személyisége, mely a saját márkád kultúráját tükrözi. Ez részben azt mutatja, hogy ki is vagy, részben pedig azt, hogy kivé szeretnél válni. Ráadásul az olvasók mindig arra kíváncsiak, hogy mi van a függöny mögött. Minden cégnek megvan a maga sztorija és a blog igazán az a hely, ahol ezt elmondhatod.
    A céges blogolás általában csapatmunka.
  • Kiegészítő információkat ajánl
    Egy üzletben tevékenykedsz, ami valamit elad, ugye? Nos, valamennyire biztosan.
    A legtöbb esetben azonban önmagadat kell eladnod: a márkád és az imidzsed. Tegyük fel, hogy a tanácsadói üzletben vagy érdekelt. Az ügyfeleidért dolgozol, de miközben a munkádat végzed, óhatatlanul is felfedsz olyan belső információkat, melyből ügyfeleid profitálhatnak.  Ingyenesen ossz meg a blogodban néhány ilyen bennfentes információt az érdeklődőkkel (potenciális vásárlók, média stb.), és ez a céged vezető szerepbe sorolja majd a saját iparágában. Ezzel a technikával ráadásul számos potenciális eladást is generálhatsz.
    A céges blogolás általában csapatmunka.
  • Választ ad a kritikus ügyekre
    Nézz szembe vele, ha a dolgok rosszul alakultak. Ha már megesett a probléma, az első amit a vásárlóid várnak Tőled, a magyarázat. A blogbejegyzések gyorsan megírhatók és közzétehetők válasz gyanánt egy aktuális ügyre. Még akkor is, ha nem tudsz teljesen pontos választ adni, a blogod a legjobb hely, hogy egyszerűen azt mondd: “Tudjuk, hogy probléma van, és dolgozunk rajta.”

Ki és mit írjon?

A céges blogolás általában csapatmunka. Néhány cég megengedi alkalmazottainak is, hogy egyénileg működtessenek egy blogot, ha számos érdeklődő akad az adott személy szakterülete iránt. Más cégek rettegnek ettől. Ez érthető. Érdemes meggondolnod, hogy működésbe hozz egy rugalmas szerkesztői protokollt, mely magában foglalja a szövegszerkesztést, a PR és a jogi ügyeket. Bárhogy is alakítsd ki a rendszert, biztosítanod kell, hogy az irányvonalak mindenki számára egyértelműek és világosak legyenek.

blog céges blog vállalati blog corporate blo

blog céges blog vállalati blog corporate blog

A blog készítés szabályai

Az alábbiakban megtalálhatod a 7 legfontosabb tennivalót (vagy, hogy mit ne tegyél), ha márka- vagy céges blogot szeretnél indítani.

1. szabály: Ismerd meg a közönséged

Egy kis kutatást kell végezned, hogy pontosan ki is a közönséged. Az ismeretek alapján össze tudod gyűjteni, hogy mire vágynak az olvasóid, és mi elégíti ki szükségleteiket. Számos forrás létezik ahonnan begyűjtheted az adatokat:

  • Más blogok a Te iparágadban
  • Fórumok, hírcsoportok és más online közösségek
  • A kereskedelmi média
  • A saját ügyfélszolgálatod (ez lehet a legjobb forrás, mely alapján meghatározhatod blogod hangvételét és tartalmát)

Tartsd észben, hogy az olvasói tábor nem csak a vásárlóidból áll. Olvasóközönségedbe fog tartozni a média és az iparágad véleményadói is, úgymint a népszerű bloggerek, tanácsadók és szakemberek, akik folyamatosan tanulmányozzák az adott területet. Természetesen a versenytársaid is olvasni fogják a blogodat.

2. szabály: Határozd meg blogod hangvételét

Miután már annyi adatot begyűjtöttél a közönségedről amennyit csak lehetett, a következő lépés, hogy meghatározd a blog általános hangvételét. Ha a blogod egy szoftver termékhez kapcsolódik, melynek az alapvető vásárlói bázisa mérnökökből áll, teljesen más hangnemet kell alkalmaznod, mintha könyvelőknek szeretnél eladni valamit. Általánosságban azonban a vállalati blogod hangneme teljesen eltérő kell hogy legyen, mint az általános céges kommunikációé. Soha ne beszélj túl hivatalosan. Íme néhány jelző, mely leírja, milyen lehet a blogod hangneme:

  • Laza és társalkodó
  • Szenvedélyes
  • Őszinte
  • Hiteles
  • Vidám

Ellenben a blog soha ne legyen:

  • Arrogáns
  • Öndicsérő
  • Zsargonokkal telített

Amikor csak lehetséges, beszélj érthető magyarsággal. A blog nem egy non-stop nyitva tartó válaszadó központ, hanem egy laza módja az emberekkel való kapcsolattartásnak.
Bejegyzéseid soha ne legyenek monoton szerkezetűek. Végül is az Te céged emberekből áll, nem pedig gépekből. Ha több személy is szerkeszti a blogot, engedd, hogy mindenki kifejezhesse a saját egyéniségét.

3. szabály: Készíts egyedi designt

Blogodnak egyedinek kell lennie, mely önmagában is megállja a helyét, mindamellett egyúttal kapcsolódnia kell a márkád arculatához is.

4. szabály: Alakíts ki szerkesztői naptárat

Ülj le a termékmenedzsereiddel, ügyfélszolgálatosaiddal, és a marketing osztállyal, és határozzátok meg, nagyjából milyen tartalmat szeretnétek a blogon a következő 8-10 hétben. Ne ragadjatok bele ebbe a tervbe, de azért mégis tartsátok szem előtt irányvonalként – ez számos lehetőséget tartogat magában, ha éppen ötlethiányban szenvedtek.

5. szabály: Légy naprakész

Légy tájékozott, és idézz közkedvelt aktuális eseményeket a kultúra, a technológia, vagy a művészetek területéről. Akár még hivatkozhatsz is a különböző sztorikra. Ezt fontos betartanod, mert az olvasóid éles eszűek és tudni fogják, honnan származik az idézett információ. Blogod mindig ajánljon hasznos tippeket és trükköket, de megvitathatja iparágad aktuális trendjeit is.

6. szabály: Vegyél be külsős véleményeket is

Érdemes megkérned külsős szakértőket, véleményvezetőket iparágadban, hogy speciális vendégként írjanak hozzászólást a blogban. Ők aztán igazán nagyot lendíthetnek a hitelességen.

7. szabály: Legyen jól látható

Ne ódzkodj tőle, hogy változtatsz, állításokat közölsz, vagy olyan ügyeket hozol felszínre, melyek fontosak Neked. Ha úgy érzed, hogy valamely szabályozás vagy politikai döntés lenyomja az iparágadat, hallasd a hangod! Hozd nyilvánosságra a részleteket, hisz Neked, mint üzleti vezetőnek kötelességed is ezt megtenni. A blog egy kitűnő hely a fecsegésre.
Ne feledd: minél határozottabb és láthatóbb vagy, annál többen fognak Rád hivatkozni saját anyagaikban.

+1. szabály: Miről ne szóljon a blog

  • Újraközölt sajtóhírek – hacsak nincs valamilyen teljesen más nézőpontod a dologról, ne legyél túl PR-os hangvételű.
  • Olyan témák, melyeket nem szívesen vitatsz meg cégen kívül (szabályozási és jogi kérdések stb.).
  • Pénzügyek, részvény árfolyamok, bevételek, vezetői jutalékok és a munkatársak bármilyen pénzügye. A közönséged azt szeretné tudni mit teszel értük, nem azt, hogy mit teszel önmagadért.
  • Olyan anyagok, melyek kívül esnek közönséged érdeklődési körén. Ha nem vagy biztos abban, hogy milyen anyagokat tehetsz közzé, konzultálj a jogászoddal.

 

Ne feledd: közönséged sokkal inkább gondolja majd azt a cégedről amit Te kommunikálsz róla, mint ami a valóság. Ezt tartsd szem előtt, amikor végiggondolod a fenti 7+1 szabályt. Az első szabály a céges blogolásban, hogy nincs szabály, egészen addig, amíg nem beszélsz a jogászoddal.