BLOG    Facebook     Instagram     LinkedIn     Youtube    

Hogyan kutassunk mobiltelefonon?

Hogyan kutassunk mobiltelefonon?

A mobiltelefon mindig velünk van, s ez nagy lehetőséget jelent a márkák és a megbízásukból dolgozó piackutató cégek számára. A vezetékes telefonok hanyatlása és a mobil előretörése ugyanakkor olyan ütemben zajlik, hogy sokhelyütt nem vonatkoznak kiforrott szabályok és törvények a mobilon keresztüli marketingtevékenységre és kutatásra. Az ESOMAR ezért nemzetközi csapatot állított fel a vonatkozó – SMS-ben vagy hívással zajló – kutatási sztenderdek kidolgozására. A teljes dokumentum elérhető a szervezet weboldalán, alább pedig rövid összefoglalót olvashat a témáról.

Általános szabályok

Mobilkutatásnál is érvényesek a vezetékes telefonra alkalmazott szabályok: a hívó félnek azonosítania kell magát, a telefon célját, jeleznie kell a részvétel önkéntességét és biztosítania kell a megkérdezettet az adatok bizalmas jellegéről. Ezt egyéb, a mobiltelefon jellegéből, használatából eredő jogi és etikai szabályok egészítik ki, amelyek országonként változhatnak, csakúgy, mint a kulturális kontextus, amelyre a kutatóknak szintén figyelemmel kell lenniük.

Biztonság és adatbiztonság

A mobiltelefon mindig velünk van, olyan helyzetekben is, amikor nem feltétlenül biztonságos beszélgetést bonyolítani (pl. vezetés, gépkezelés). A kérdezőnek meg kell győződnie arról, hogy a hívás nem sodorja veszélybe a hívott félt, ha erre vonatkozóan nem kap megnyugtató választ be kell fejeznie a hívást. Ahogyan el kell fogadnia azt is, hogy nyilvános helyen nem feltétlen kíván személyes információkról beszélni a fogyasztó.

A hívás ideje

Alapvetően a vezetékes számok hívására vonatkozó szabályok irányadóak, ugyanakkor a hívás elején lehetőség szerint meg kell győződni arról, hogy a hívott fél nem tartózkodik külföldön, más időzónában, stb.

Kompenzáció

Bizonyos országokban a hívott félnek is fizetnie kell a mobilhívásért, főképp, ha határokon átívelő hívásról van szó. Amennyiben ilyen eset áll fenn, a kutatást végzőnek kompenzációt kell felajánlania. Sok esetben a hívottak ezt hárítják, egyszerűen, mert macerásnak találják, hogy a szükséges információkat megadják. E téren még a telekommunikációs cégeknek is van tennivalójuk, addig is a kutatóknak körültekintően kell eljárniuk, mivel a felmérésben való részvétel nem okozhat anyagi kárt.

A megkérdezés hossza

Bár nincs rá empirikus bizonyíték, kutatók állítják, hogy mobilon nehezebb a megkérdezettek figyelmét fenntartani, mint vezetékes telefonon. Talán mert a hívási helyzet több zavaró tényezőt enged be. Ezt érdemes figyelembe venni a megkérdezés tervezésekor.

nyomda, digitális nyomda, ofszet nyomda, printpix, ritter, óbuda, Lollipop Nyomda
Automatizált hívás

Bizonyos országokban nem engedélyezett az automata hívókészülékek használata, és ez a megszorítás vonatkozhat az SMS-küldésre is. Ez olyan tényező, amelyet szintén figyelembe kell venniük a kérdezőbiztosoknak.

Random számgenerátorok használata

Egyes kutatócégek használnak olyan felszerelést, amely véletlenszerűen generál bizonyos határokon belül telefonszámokat. Az ilyen hívásokra azonban gyakran érzékenyen reagálnak a hívott felek, tehát a kérdezőket fel kell készíteni a reakciókra. Másfelől, érdemes lehet a mobilszámokat eleve kizárni a generálható számok köréből, mivel elképzelhető, hogy a fogadásért is fizet a fogyasztó.

Udvariassági normák

A mobiltelefon személyes használati tárgy, így előfordulhat, hogy bizonyos alanyok érzékenyen reagálnak a piackutatók hívására. Erre a lehetőségre a kérdezőbiztosoknak tekintettel kell lenniük. Alapvető, hogy megfelelően bemutatkozzanak, a számkijelzést ne tiltsák le, és ha hangposta üzenetet hagynak, azt is jelezzék benne, miként kompenzálnak az így felmerült költségekért.

Forrás: marketinginfo.hu


Kövess bennünket a Facebook-on is!

Kapcsolat  |  Adatkezelési tájékoztató  |  Adatvédelmi szabályzat  |  ÁSZF